CanTik daN sIHat iTu NikMat AllaH

Tq for visiting my blog!! Blog UmmiAbiDanHannah (UADH) is a place for me to sharing my family life story with my dear hubby Naim Alfaiz Yaacob , our beautiful princess Hannah Amani and charming prince Nuh Amirun. I'm also a Shaklee Independent Distributor. Would like to sharing how to become more healthy and more pretty through this blog. Sharing is Caring. Please feel free to pm me for any inquiries!! I'll give the best for all my customers!!

Saturday, November 10, 2012

Tips untuk mengekalkan kulit lembap dan berseri part 2


Hari ni wawa nak sambung cerita pasal cara2 untuk kekalkan kelembapan kulit dari segi faktor dalaman pulak.
Faktor Dalaman
Selain memelihara kulit kita dari faktor luaran, kita juga perlu menjaga kulit kita daripada faktor dalaman.

1. Kekurangan air dalam badan merupakan faktor utama kulit menjadi kering. Seperti yang kita tahu tubuh kita terdiri daripada 70% air. So kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan kulit tidak dapat mengekalkan kelembapan disamping mengundang pelbagai penyakit termasuk membawa maut. Untuk mengekalkan kelembapan kulit kita perlu minum air sebanyak 2-3L sehari. Perbanyakkan memakan sayur2an dan buah2an yang mengandungi banyak kandungan air seperti anggur, tembikai, oren, timun, tomato dan celery.

2. Kurang rehat dan tidur.Kerana sel kulit yang baru akan terhasil sewaktu kita tidur. Dan dikatakan waktu terhasilnya sel kulit baru ni ialah dari pukul 10pm - 2am. So pastikan kita tidur pada masa ini dan dapatkan rehat yang cukur agar kulit kita tak stress.

3. Kekurangan vitamin dan mineral. Jumlah kandungan vitamin yang sepatutnya kita ambil dalam seharian daripada menu harian kita biasanya tidak mencukupi. Sebab tu la kita perlukan suplimen sebagai back up kepada mana2 vitamin dan mineral yang kurang.Kat bawa ni wawa listkan vitamin2 dan mineral yang membantu KULIT jadi LEBIH LEMBAP, CANTIK, ANJAL dan BERSERI2.

Vitamin2 untuk mengatasi kulit kering

Vitamin A – berfungsi untuk menggalakkan petumbuhan sel kulit yang baru. Vitamin A banyak terdapat dalam susu, telur, buah2an, karot, tomato dan labu.

Vitamin B - berfungsi untuk mengekalkan kelembapan kulit agar sentiasa berseri2. Biotin yang lebih dikenali untuk kesihatan rambut dan kuku sebenarnya adalah vitamin yang penting untuk kulit. Sumber vitamin ini boleh diperolehi daripada keju, daging, telur, kekacang, brokoli dan bayam.

Vitamin C - berfungsi merangsang pengeluaran kolagen. Kolagen ni la yang akan membuatkan kulit kita gebu dan menutup riang2 roma. Sumber vitamin C bole didapati dari buah kiwi, brokoli, beri, tomato, melon, oren, dan anggur.

Vitamin D - penting untuk mengekalkan ton warna kulit agar tidak kusam. Sumber boleh didapati dari salmon, tuna dan telur..

Vitamin E - Vitamin TERPENTING untuk kulit!  Vitamin E boleh memperbaiki jeragat dan sunburn kerana ia membantu merangsangkan sel kulit. Sumber vitamin E adalah kekacang, minyak sayuran, sayuran berdaun hijau, tomato, avocado.


Mineral untuk kulit kering

Sulfur - membantu megekalkan kulit agar sentiasa lembut.So kebiasaannya untuk merawati penyakit kulit seperti ekzema sulfur amat diperlukan.  Sumber sulfur termasuk asparagus, telur, daging merah, ubi keledek, pisang, tomato, bawang besar dan bawang putih.

Zink - membantu mengatasi kerosakan pada sel kulit. Zink banyak terdapat dalam kacang hijau, badam, kacang pis, gajus dan daging.

Iodin- Kekurangan iodin menyebabkan penyakit  hipotiroidisme yang seterusnya menyebabkan kulit kering. Sumber utama iodin ialah faram dan makanan laut.

Selain daripada mineral dan vitamin di atas, asid lemak Omega 3 (Omega-3 Fatty)  juga penting untuk kulit yang berfungsi sebagai pelembap. Sumber utama bole diperolehi daripada kekacang, dan ikan air sejuk seperti salmon, mackerel, kod, kerapu, sardin, jerung dan ikan todak. 

Yup memang diakui kita boleh dapat semua vitamin dan mineral daripada sumber makanan semulajadi. Tapi korang semua yakin ker yang korang mampu untuk bekalkan diri dengan vitamin dan mineral tersebut tanpa sebarang kekurangan??

So, jalan pennyelesaian yang mudah ialah dengan ambil supplement tambahan. Cornfirm takkan mengalami kekurangan zat.

And Shaklee ada menyediakan pelbagai supplement yang boleh bantu kita semua untuk dapatkan kulit yang lebih sihat dan cantik.So wawa akan cadangkan supplement shaklee yang boleh membantu kita untuk mengatasi masalah kulit kering.

1. Vitamin E - Vita-E Complex®
3. Vitamin B-  B-Complex

pic dari k.adaa..tq!!


or kalau ada lebih bajet boleh tambah Alfalfa or ESP or kedua2nya sekali biar lebih cepat vitamin dan zat2 tu menyerap dalam tubuh dan kulit kita.



These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease 











facebook : http://www.facebook.com/nur.h.khusaini
email : ummiabidanhannah@hotmail.com
hp (softbank) : 090-2039-7072
hp email : flowerkissgurl@i.softbank.jp
              hazwani@i.softbank.jp










No comments:

Post a Comment