CanTik daN sIHat iTu NikMat AllaH

Tq for visiting my blog!! Blog UmmiAbiDanHannah (UADH) is a place for me to sharing my family life story with my dear hubby Naim Alfaiz Yaacob , our beautiful princess Hannah Amani and charming prince Nuh Amirun. I'm also a Shaklee Independent Distributor. Would like to sharing how to become more healthy and more pretty through this blog. Sharing is Caring. Please feel free to pm me for any inquiries!! I'll give the best for all my customers!!

Saturday, October 19, 2013

Kenapa kita perlukan vitamin??

Assalamualaikum semua..

Lately wawa busy dengan aktiviti2 di nursery hannah dan tempat kerja..

Alhamdulillah dah selesai semuanya..

Last week ada sports day di nursery hannah.. First tym hannah masuk lumba lari, menari utk persembahan dan berkawad untuk acara pembukaan.. Banyak betul pengalaman pertama hannah..
Acara sukan start dari pukul 8:40 pagi dan tamat pada pukul 12:00 tengahari..
Walaupun Hannah biasa tido pagi tapi hari tu hannah bertahan sampai masuk dalam kereta..
memang kebiasannya Hannah tak boleh tido kalau ada ramai2 org di kelilingnya..
Seronok tgk ramai budak2 kecil berlumba lari..hihi..comey2 semuanya..

And this week pulak ada open day di tempat kerja..Kami join flee market (carboot sale?)
Nak kemas2 barang2 yang dah tak guna kot2 ada rezki boleh balik msia next year..huhu..
So kami jual baju2 n handbag wawa yang dah lama simpan dalam almari kat rumah..
And wawa ada juga buat corner 'Jom Kenali Malaysia'..
Promote traditional clothes dan traditional Games Masyarakat Malaysia..
Wawa buat batu seremban dan Alhamdulillah mendapat sambutan jugak..

Yang paling best waktu kami kemas2 untuk pulang, ada 1 kumpulan budak lelaki jepun (dalam darjah 4 or 5 rasanya) datang ke booth kami.. diorg baca panel about malaysia yg wawa buat.
Salah satunya wawa tulis pasal bahasa malaysia yang mudah spt sebutan no dalam bhs melayu dan ucapan2 dalam bahasa melayu.. Since wawa nak buang je kertas2 tu pas abes kemas nnt, so wawa offer diorg kertas tu..Diorg pun dgn gembira ckp boleh ke amek ni?? huhu..ofcourse la boleh...dr terbuang kan..manfaat jugak kat budak2 ni..

Then tak lama pas tu diorg datang lagi, then cakap 'selamat tinggal'..
Waa..terus praktiskan apa yg baru belajar tadi...
Budak2 memang terang hati kan..mudah jer terima apa yg diorg lihat dan belajar..
Tapi wawa kagum dengan budak2 tu sebab diorg mmg nmpk berminat sgt utk tahu pasal dunia luar..
Sbb almost budak2 lain yg datang takut2 jer tambah2 bila tgk wawa bertudung..diorg mcm pelik la kan...

Secara keseluruhannya seronok jugak skali skala join aktiviti camni..yang kurang bestnya hari ni cuaca agak sejuk sian cik hannah..Cik Hannah dan Hubby otsukaresamadeshita!!!

Last but not least seperti title post arini, wawa nak share kenapa kita perlukan vitamin??

Info ni wawa ambil dari seorang rakan biz Amylia Zuliana..Thanks sis!!

1.         Penghadaman makanan yang tidak sempurna: Hal ini boleh terjadi bila anda mengunyah makanan dengan secukupnya atau anda makan dalam kadar yang cepat.Saiz partikel makanan yang agak besar tidak boleh dicerna dengan sempurna oleh sistem penghadaman anda.Orang yang memakai gigi palsu perlu berhati-hati dalam situasi begini.

2.         Pemakanan dan peminuman: Minuman yang terlalu panas atau pengambilan kopi,teh,jeruk dan rempah ratus yang berlebihan boleh menyebabkan berlakunya radang pada saluran penghadaman anda.Oleh itu penyerapan vitamin akan berkurangan.

3.         Pengambilan alkohol: Alkohol yang berlebihan meroskkan hati dan pankreas.Organ-organ ini penting dalam proses penghadaman makanan. Pengambilan alkohol yang banyak dan berterusan meningkatkan keperluan vitamin-vitamin thiamin,niacin,pyridoxin, asid folik,vitamin B12, vitamin C dan vitamin A.

4.         Merokok:Sekiranya anda seorang perokok, keperluan vitamin C dalam badan anda meningkat.Sebatang rokok bersamaan dengan 30mg vitamin C.

5.         Pengambilan julap: Pengambilan julap atau laxatif yang berlebihan menyebabkan penyerapan vitamin berkurangan. Hal ini adalah kerana makanan yang diambil dibuang dengan cepat-waktu transit untuk penyerapan berkurangan.Penggunaan paraffin dan minyak mineral yang lain menyebabkan kehilangan vitamin yang larut minyak seperti vitamin E dan A.

6.         Proses pemasakan: Makanan yang dimasak dengan lama boleh kehilangan vitamin B kompleks dan C.Ada juga vitamin B yang dirosakkan oleh radias yang dihasilkan oleh ketuhar gelombang mikro.

7.         Sakit: Pembedahan menyebabkan badan anda memerlukan lebih zink,vitamin E dan sebagainya.Tulang yang patah memerlukan kalsium,vitamin D dan C yang lebih banyak.

8.         Tekanan: Badan anda memerlukan lebih vitamin B kompleks dan C dalam keadaan anda tertekan (stress).


Sebarang pertayaan dan kemusykilan boleh contact wawa k...InshaAllah wawa bantu apa yang mampu..

          facebook : http://www.facebook.com/nur.h.khusaini            email : ummiabidanhannah@hotmail.com            hp (softbank) : 090-2039-7072 whatsapp : 008190-2039-7072            hp email : hazwani@i.softbank.jp

No comments:

Post a Comment