CanTik daN sIHat iTu NikMat AllaH

Tq for visiting my blog!! Blog UmmiAbiDanHannah (UADH) is a place for me to sharing my family life story with my dear hubby Naim Alfaiz Yaacob , our beautiful princess Hannah Amani and charming prince Nuh Amirun. I'm also a Shaklee Independent Distributor. Would like to sharing how to become more healthy and more pretty through this blog. Sharing is Caring. Please feel free to pm me for any inquiries!! I'll give the best for all my customers!!

Thursday, September 5, 2013

Kenapa kita perlukan CoQ10??

Salam semua!!! Kejap jer dah Khamis kan??!
Esok dah Jumaat..Wawa suka sangat hari Jumaat..
Sebab wawa dilahirkan pada hari Jumaat..
Dan lepas hari Jumaat kan hari minggu..
Hari untuk bersama orang2 tersayang dari pagi sampai malam..
So hari yang paling bersemangat bagi wawa adalah hari Jumaat..hihi..

So hari ni wawa nak share mengenai hot item bulan ni..
pasal CoQ10 lagi..

Ramai yang masih tertanya2 kenapa badan kita perlukan CoQ10??!

Apa itu Koenzim Q10 dan mengapa ia penting untuk tubuh kita?

CoQ10 merupakan zat makanan larut lemak yang hadir semulajadi dan ditemui disetiap sel tubuh kita untuk berfungsi dengan baik. Namun ia lebih banyak ditemui di dakam organ-organ yang bekerja keras dan memerlukan tenaga selular yang banyak untuk organ seperti jantung, hati, buah pinggang dan pankreas berfungsi.
CoQ10 amat penting bagi jutaan sel tubuh menghasilkan tenaganya sendiri untuk kekal berfungsi. Untuk menghasilkan tenaga ini, sel-sel tubuh membakar gula dan lemak daripada makanan yang kita makan. Nutrien ini kemudiannya terurai dan ditukarkan kepada tenaga, dan proses tersebut memerlukan kehadian CoQ10 sebagai pencetus tenaga. Proses penghasilan tenaga ini diulang beribu kali pada setiap saat untuk membolehkan jantung kekal berdegup dan seterusnya membolehkan organ-organ tubuh lain berfungsi untuk membekalkan aliran tenaga yang berterusan, Tanpa CoQ10, sel-sel lain tidak dapat menghasilkan tenaga dan organ tubuh lain tidak dapat berfungsi dengan baik bagi menyokong kehidupan.
 

CoQ10 telah ditunjukkan dapat membantu mengukuhkan otot-otot jantung, menyoong keupayaan mengepam darah dan memperbaiki peredaran darah keseluruh tubuh. CoQ10 juga menyokong pertalian antara saluran darah yang menyumbang kepada paras tekanan darah sihat/nrmal.
Selain itu, CoQ10 jua bertindak sebagai satu antioksidan yang kuat dan membantu malindungi arteri bagi menangani masalah pengoksidaan lipoproteins berkepekatan rendah LDL dan memudahkan pengaliran darah. Ini pentng dalam memantu menyokong fungsi saluran darah, termasuk pengaliran ke jantung.

Berapakah jumlah pengambilan dietari Coenzyme Q1 yang kita perlukan?

Pengambilan dietari harian membantu memelihara paras CoQ10 dalam tubuh, namun jumlah CoQ10 yang diambil daripada makanan selalunya kurang daripada 10mg sehari.

Tambahan lagi, keupayaan tubuh dalam menghasilkanCoQ10 menurun berikutan peningkatan usia. Berdasarkan satu kajian penyelidikan, tubuh berupaya meghasilkan CoQ10 pada tahap tertinggi diusia 20 tahun dan menurun pada 20 tahun berikutnya. Pada usia 40 tahun, jantung kita hanya berjaya menghasilkan sebanyak 68.2 peratus daripada jumlah penghasilan CoQ10 didalam tubuh pada usia 20.


Pelbagai faktor lain seperti diet tidak seimbang, pendedahan harian terhadap radikal bebas dan penggunaan sesetengah ubat tertentu seperti dadah bagi merendahkan kolesterol boleh mengurangkan tahap CoQ10 didalam tubuh. Justeru pengambilan suplemen boleh menbantu untu mengekalkan zat makanan pada tahap selular yang penting dalam tubuh kita ini.

So, anda yg berminat nak cuba bole contact wawa k..

facebook : http://www.facebook.com/nur.h.khusaini
email : ummiabidanhannah@hotmail.com
hp (softbank) : 090-2039-7072 whatsapp : 008190-2039-7072
hp email : flowerkissgurl@i.softbank.jp
                  hazwani@i.softbank.jp

No comments:

Post a Comment